Let's go to Helsinki tonight!

8 januari 2014 - Loenen aan de Vecht, Nederland

Voor mijn opleiding Journalistiek voor het blok Buitenland is het de bedoeling dat de klas naar een land in Europa gaat om journalistieke producties te maken. Een hele spannende en leuke uitdaging. De klas wordt verdeeld in groepjes, er gaan bijvoorbeeld groepjes naar Zweden, Rusland en Italie. Wij hebben gekozen voor Finland omdat de mensen daar heel betrouwbaar zijn en toegankelijk.
Ik ben nog nooit in Finland geweest dus eens moet de eerste keer zijn. Het is daar nu nog boven 0 maar vrijdag en zaterdag wordt het -2. Ik ben best wel een koukleum, dus ik zal het wel koud vinden. Dan maar dikkere truien aandoen in plaats van jurkjes.
Ik reis samen met Elise, een klasgenootje waarmee ik het vorige blok (tijdschrift) ook al omging. Nu is het al een goede vriendin geworden! Elise heeft connecties in Finland, dus wij mogen slapen bij vriendinnen van haar. Heel gastvrij dus!
We vliegen vanavond om 19.05 vanaf Schiphol en komen om 22.30 uur aan in Helsinki. Vanaf het vliegveld worden we opgehaald, heel erg luxe dus.

Afspraken
We gaan deze reis met heel veel mensen praten. Ons thema is duurzaamheid in Helsinki. Wij hebben gekozen om het onderwijs in Finland erbij te betrekken. We gaan directeurs en leerlingen interviewen over hoe zij aandacht besteden aan duurzaamheid binnen de school. Dat wordt onze eerste samengestelde productie en dat doe ik samen met Elise.
We moeten twee artikelen produceren van school. Mijn tweede onderwerp heeft ook betrekking op duurzaamheid. Ik ga schrijven over de duurzame architectuur in Helsinki. Ik ga de de directrice van het Architectuurmuseum in Helsinki interviewen. Dit museum heeft namelijk een expositie over de duurzame architectuur in Helsinki.
Daarna heb ik een afspraak met een jonge Finse architecte van de organisatie SAFA Eko. En allemaal in het Engels, dus kan ik goed oefenen voordat ik naar Madrid ga om daar te studeren.

Nu maar eerst verder mijn koffer inpakken, want ik heb weer teveel meegenomen voor acht dagen en mijn 4 paar laarzen passen er niet meer in. Die moeten wel sowieso mee.

Tot de volgende blog waarin ik laat weten hoe het daar is in Helsinki en hoe het gaat met onze afspraken!

-x Fleur