Finnish experience

14 januari 2014 - Helsinki, Finland

Even weer een update uit Helsinki! Het is de een na laatste dag in Finland, donderdag vliegen we terug.
We hebben de laatste weken heel veel leuke dingen gedaan, maar ook serieuze interviews voor school. De leuke dingen wat Elise en ik hebben meegemaakt is dat je echt de Finse cultuur leert kennen, want wij verblijven bij 2 Finse meiden die Elise heeft ontmoet tijdens haar internship in Zuid-Korea. We spraken elke dag Engels, dus mijn Engels is echt verbeterd in korte tijd. Ook de interviews waren in het Engels, maar daar vertel ik later over.
We hebben zaterdagavond een drankje gedaan in de pub in Helsinki. Er waren veel internationale mensen en ze serveerden heel veel soorten bier van over de hele wereld. De prijs voor een bier begon alleen bij 7,90 euro, maar dat heb je dan maar over voor een 'internationaal biertje.' Die zondag zijn we naar verhuisd naar het appartement van Anu, gelegen midden in het centrum. Het is super aardig dat ze ons laten verblijven in hun appartementen.
Ook zijn we deze week in een Finse sauna geweest, we hebben sushi gegeten bij bar Sushi&Wine (echt een aanrader) met Heli en Anu. Daarna zijn we naar de film gegaan, naar 'The life of Walter Mitty.' Het grappige was dat deze film ondertiteld werd door Finse ondertitels en Zweedse. Wij luisterden natuurlijk alleen naar het Engels, want het Fins is eigenlijk voor ons een soort van Chinees.
De volgende dag moest ik vroeg opstaan, want ik had om 9 uur een afspraak voor een interview met een jonge architecte. Zij werkt bij architectenbureau Studio Puisto en ontwerpt alleen maar duurzame huizen of gebouwen. Een mooie bron voor mijn artikel over duurzame architectuur dus. Hierna had ik een afspraak met Juulia Kauste, de directrice van het Architectsmuseum in Helsinki. Ze liet mij de expositie zien 'Towards a sustainable future' en ik kreeg een heel mooi boek mee waarin alle internationale duurzame gebouwen en informatie stond. Een boek wat ik dus goed kan gebruiken, ook als bron voor in mijn artikel!
Ik vond het toch best wel spannend om die interviews in Engels te doen, maar ik had natuurlijk ook al interviews gehad met Elise samen en ik sprak de hele week al Engels. Alhoewel formeel Engels toch iets anders is dan het informele. Ik heb dus ook vooraf het interview gezegd dat dit mijn eerste interview in het Engels (alleen) was. Dit begrepen ze gelukkig.
Rond een uur of 1 ging ik tevreden naar huis met mijn materiaal op mijn Macje. Ik had de gesprekken ook opgenomen, dus dat kan ik thuis nog gebruiken.
Elise was net aangekleed toen ik in het appartement kwam, we hebben die middag nog even aan school gewerkt. 'S avonds hebben Jantina, Rowan en ik nog even gewinkeld (hoe kan het ook anders met meer dan 3 shoppingmalls op loopafstand). De winkels zijn tot 21.00 uur open, dus shop till you drop kan heel goed en laat ik daar nou net van houden. En weer kwam ik niet met lege handen thuis.
Na het winkelen hebben we Zumba gedaan op de hotelkamer van Jantina en Rowan. Je sport hier niet, dus dit was goed om even te doen. En heel gezellig!
Daarna zijn we uiteten gegaan met z'n viertjes bij de Mexicaan ergens in een klein hoekje van de shoppingmall. Het was wel pittig eten, maar wel goed te doen. Het was gezellig om even met zijn vieren te zijn en bij te kletsen!
Dinsdag hadden Elise en ik een drukke dag voor de boeg. Twee interviews stonden er voor vandaag gepland. We zouden het Milieucenter in Helsinki bezoeken en rechtstreeks daarna een universiteit bezoeken waar ze een opleiding sustainability hebben. Goede bronnen voor ons artikel dus. De interviews gingen goed, we hebben veel informatie verzameld. Morgen hebben we onze laatste interview, dit keer met een hele officiële bron: The Finnish board of National Education.
Zometeen ga ik even Skypen met mijn ouders, de eerste keer deze week dat ik mijn ouders ga spreken via de Skype. Toch wel lang volgehouden :)
Gelukkig bestaat er Whatsapp en Facebook, dus ik heb contact met iedereen die ik liefheb in Nederland.
Tot de volgende post.
Fleur